myhealth

Agyvitamin, memória serkentő



Igen, van ilyen fantasztikus anyag. Nem azonos és azonnali a hatása a kávéval, teával (koffeinnel), hanem következetes fogyasztásával hamarosan tapasztaljuk az előnyeit. Ez a csodaszer a lecitin, egy foszfolipid keverék! Azért mondják az agy vitaminjának, mert az inozitol tartalma az idegsejtek közötti ingerületátvitelt (információ átadás) segíti. Az agyunk jelentős részben tartalmaz lecitint. Azonban itt nem állnak meg az előnyök, mivel a lecitin képes a makacs zsírsejtek "oldására", nem véletlen, hogy a legtöbb fat burners (zsírégető) készítmény tartalmazza. A zsíroldó hatás olyan módon is megnyilvánul, hogy az erek falára tapadt pakkokat is képes leoldani, tehát az érelmeszesedés ellenszereként is figyelembe vehetjük. Megakadályozza a zsírmáj kialakulását is, véd a koleszterin ellen. Csökkenti a reumatikus és ízületi fájdalmak hatását. Időseknek, tanulmányokat folytató fiataloknak szinte elengedhetetlen lenne napi fogyasztása. Lecitin az olajos magvak, tojássárgája tartalmaz nagy mértékben. Általában a szójalecitinnel találkozunk, de ettől a GMO (génmódosítás) és ösztrogén növelő hatás miatt sokan ódzkodnak. Számukra a napraforgó, repce lecitin lehet a megoldás. A liposzómális készítmények lipid burka is lecitin, ez segíti az egyes hatóanyagok tökéletes felszívódását.

lecitin agyvitamin liposzómális koleszterin

Tovább
0

Fáradt gyerekek



Közel negyven éve vagyok karate edző. Így az elmúlt időszak változásait elég közelről lekövethettem, hogy a fiatalok számára mit jelent, jelenthet a sport. Sajnos egyre inkább azt látom, hogy TERHET! Nem a mozgás, kikapcsolódás örömét, hanem kényszert, amit általában a szülő elvárásának megfelelve nagy nehezen teljesítenek. Ez persze átlagolás, mert azért még vannak olyanok, akik a sportban is tűznek ki maguk elé célokat, választanak példaképeket, de a céltudatosak vannak jelentős kisebbségben.

Korunk folyamatosan olyan csillogó lehetőségeket villant fel, amihez azonban az oda vezető utat sehol nem közvetíti, miközben az az út bizony gyakran keserves munkával, energia befektetéssel, IDŐVEL teljesíthető! Fantasztikus autók, gyönyörű házak, egzotikus utazások, ami naponta ezerszer ér el mindenkit, és ezt a fiatalok már azonnal akarják. Ugyanez a helyzet a sporttal is, mert nem a gyakorlást, erősítést, következetességet, akaratot érzik célnak, hanem azt, hogy egy-két edzés után legyőzhetetlen sztárok legyenek. A karate, ahogy minden más sport következetes munkán alapul, és évek munkája vezet oda, hogy valaki egy versenyen a dobogón végezzen. Természetesen vannak istenáldotta tehetségek, ez általában ötvenből egy, ők hamarabb lesznek, lehetnek sikeresek.

fáradt gyerekek gyerekek és a sport túlsúlyos gyerekek

Aki azonban nem lesz bajnok hetek alatt, az sokszor él meg csalódást, elkezdi unni az edzést, a kemény munkát, és a tréningek előtt a szülőknek olyan tüneteket produkál, ami miatt esetleg otthon maradhat. Ahogy ez egyre gyakoribbá válik, következik az, hogy nyíltan megmondja, hogy ő már nem akar karatézni, és más lehetőséget keresne. Foci, úszás, atlétika, kézilabda, vívás, ami újabb próbálkozásokat jelent, hamar elfordulva ezektől is.

Fontos azonban azt is hozzátenni, hogy a gyerekek délutánonként már eszméletlenül fáradtak! Ragad a szemük, ásítoznak, alig képesek felpörögni, figyelni, koncentrálni. Az iskolai terhelés minden energiájukat elveszi, legszívesebben lerogynának a földre, padra. Ehhez az is kiegészítő gond, hogy feltehetően nagyon kevés kevés vizet, folyadékot vesznek magukhoz napközben! Látszik a szemük alatt a karika, és nem ritkán az edzés előtt elküldöm őket, hogy igyanak meg legalább két pohár vizet, hogy magukhoz térjenek. Nagyon jó lenne, ha a tanárok folyamatosan a folyadék fogyasztásra késztetnék a gyerekeket, hogy lendületük, energiájuk kitartson, ne legyenek enerváltak.

Van egy szegmens, ami pedig mágnesként vonzza őket, ez pedig a virtuális világ. Kalandokat, sikereket élnek meg a gombokat nyomogatva, és a virtuális figura helyébe képzelve elhiszik magukról, hogy ők HŐSÖK! Ott képesek kitartásra, órákat játszanak a képernyő előtt. A szülő gyakran ezt örömmel veszi, mert addig sem őt, őket nyúzza valami elvárással, kéréssel. Mennyi is a Magyarországon kimutatott idő, amit egy szülő a gyerekére fordít? Állítólag a felmérések szerint napi 7 perc...! Nem sok arra, hogy kellő iránymutatásokkal neveljük leszármazottainkat...

A fentiekhez még az is hozzátartozik, hogy a gyerekek egyre kevesebb fehérjét fogyasztanak, a reklámok által befolyásoltan főleg a gyorsételek rabjai lesznek hamar, amelyek üres kalóriákat jelentenek. Ezekhez kialakul a hisztis elvárású függés, követelés, és semmi mást nem esznek meg, csak a cukros, tésztás vackokat, amitől a háj is szépen formálódik a testükön. Iskolai túlterheltség, fáradtság, üres kalóriák, túlsúly = céltalan és korai betegségekkel szembenéző harmincasok.

Ki a felelős? A tanár, az oktatási rendszer, az edző, a média? Nem, a gyerekéért a szülő a felelős, aki mer és tud olyan célokat, és elvárásokat szeretettel megfogalmazni, ami a gyerekének a jövőjét tudatosan alapozza. Ez kétségtelenül időigényes, de megéri, mert a céltudatos, önálló gyerek nem marad húsz éves korát követően a mamahotelben, hanem elkezdi saját életét élni, építeni.

Adjunk, mutassunk, tartassunk be célokat, hogy egészséges és magabiztos gyerekeink legyenek.
Annyit azért dicsekvés nélkül megjegyeznék, hogy a fiam esetében ez bevált, így nem a levegőbe beszéltem.

Tovább
0

Miért vagyok mindig beteg?



Egészségesnek lenni egy olyan állapot, amire nem nagyon figyelünk, mivel könnyedén vesszük természetesnek. Ameddig nem fáj valami, vagy nincs olyan probléma, ami a napi tevékenységben akadályozna, az egészséggel elég kevesen foglalkoznak figyelmesen. Azonban az első jelek, betegségek, olyan késztetést adnak, hogy az ígérgetések ideje érkezik, holnaptól ez és ez másképpen lesz! Diéta, élvezeti szerek fogyasztásának elhagyása, mozgás (sport), kevesebb lustálkodás, stb. Mi valósul meg ebből? Napok múlva már csak nagyon kevés!

Természetesen vannak olyanok, akik tudatos (!) önpusztító életet élnek. Tisztában vannak a dohányzás, túlzott alkohol fogyasztás, túlsúly ártalmaival, de erre legyintenek, mert más ésszerű célt és örömet nehezen találnak az életükben, mint az élvezeti szerek fogyasztásának lelkesítő perceit. Bár számukra is vannak olyan helyzetek, amikor a vészcsengő már igen hangosan szól, és a pánik mentsvárat keres, ez a „hátha megúszom” időszak kivetítése.

A fenti pár sor azt az elgondolkoztatást vetítené előre, hogy kár megvárni azt a stádiumot, ahol az esély már csak a „talán” szintjére süllyed. Érdemes tudatosabban figyelni a testünk jelzéseit, mert sokkal nagyobb bajokat előzhetünk meg, ha jókor változtatunk szokásainkon.

Van egy igen érdekes és viszonylag lassan kialakuló betegség gócokat kiváltó táplálkozási rendszer. Ennek alapját azok az ételek képezik, amelyek jelentős részben tartalmaznak gyorsan felszívódó szénhidrátokat. Azért érdemes tisztázni, hogy melyek ezek: pékáru, édesség, tészta, pizza, sütemények, cukros termékek, üdítők, stb. Amelyeknek a finomliszt és a cukor képezi jelentős részét. Hogyha egy élelmiszerüzletben körülnézünk, a polcok 70-80 %-át foglalják el, olyan magukat kellető csomagolásban, ami már a gyerekeknek is nagyon vonzó. Ez tudatos és reális kereskedelmi fogás, a döntés mindig a vásárlóé!

A cukorról már egyre több kutatás megállapította, hogy ugyanolyan élvezeti szernek minősül, mint például a kábítószerek! Hasonló hozzászokás, illetve örömérzet, amely egyre nagyobb dózisokkal érhető el. Nem érdemes belemenni ennek hormonokat érintő hatásába, de aki kedveli az édességeket, tudja, hogy pár falatnál mindig sokkal többet kíván (egyre gyakrabban!).

A gyorsan felszívódó szénhidrátok nagymértékű fogyasztása azonban az elhízáson kívül egy igen sajnálatos hatást is kifejt. Ez pedig a szervezet gyulladási folyamatainak indukálása, erősítése, fenntartása. Azt jól tudjuk, hogy a gyulladások, ha heveny formában jelennek meg, többnyire lokális melegséggel járnak, ami a szervezet számára igen energia igényes a hőtermelés miatt. A gyulladásos betegségek energia igényét a leggyorsabban és legkönnyebben a szénhidrátok fedezik, így még a legkisebb és alig érezhető problémát is fenntartjuk, ha folyamatosan édességekkel, lisztes dolgokkal tömjük magunkat. Ilyen például a viszonylag lassan kialakuló ízületi gyulladás (arthritis), amely esetben az ízület meleg, duzzadt, nehezen mozgatható. Amennyiben ez a gyulladás folyamatosan fennáll, és a beteg a fájdalommal kénytelen mégis mozogni – fájdalomcsillapítók, krémek, gyulladáscsökkentők -, úgy igen gyorsan „átlép” az ízületi kopás (artrózis) állapotába. A gyulladt ízület sokkal érzékenyebb, a legkisebb szokatlan mozdulatra sérülhet, a sérült rész pedig a súrlódás hatására kopik!

Ahogy a korábbiakban is jeleztem, a saját tapasztalataim nem tekinthetők kizárólagosan az egészség kapujának, de számomra a szénhidrátok kizárása jelentősen felgyorsította az ízületi problémák, influenza szerű betegségek megszűnését. Elképesztő mennyiségben ettem a pékárut, édességeket, nem volt könnyű az átállás, de pár hét, hónap után az újjászületés érzete tölthetett el. 6-7 éve alig eszem gyors felszívódású szénhidrátot, így azonnal van összehasonlítás alapom, ha mégis egy-egy nap többet eszem belőlük (pl. tészta). Másnap sokkal nehezebb a „lendületvétel” (reggel), néha a fejfájás is beköszön, illetve érzékenyebbek az ízületeim! Ezt nem „bemagyarázom” magamnak, mivel ezt mindig a szénhidráthoz kötötten tapasztaltam. Talán nem véletlen az sem, hogy sok betegséget „annak idején” diétával, koplalással kötötten győztek le!

Érdemes azoknak egy olyan diétát letesztelni pár hétig, hónapig (élethosszig), akik sokszor szenvednek gyulladásos betegségektől. A diéta lényege, hogy nagyon tudatosan ki kell zárni a szénhidrátokat, mennyiségüket radikálisan csökkentve. Pár nap után figyeljük testünk jelzéseit, ahogy kezd könnyedebbé válni a mozgás, ahogy szinte felsóhajt a szervezetünk. Hogyha ezt képesek vagyunk kivetítetten megélni, akkor esélyünk lehet életmód változtatásra.

És még egy igen fontos dolog: a cukor (és társai) az első, amitől eltiltják a rákban szenvedő betegeket, a gyógyulást ténylegesen segíteni, elérni szándékozó orvosok!

A következő cikkben a gyerekek helytelen táplálkozására szeretnék kitérni.


 

Tovább
0

Szénhidrát = Ellenség?



Természetesen nem! Szénhidrátra feltétlenül szüksége van a szervezetünknek, hogy megfelelő gyors energia utánpótlást kapjon bizonyos helyzetekben. A dietetikusok minden esetben a kiegyensúlyozott táplálkozást javasolják, amely kellő mértékben tartalmaz szénhidrátokat, fehérjét, zsírokat, ballaszt anyagokat, vitaminokat és nyomelemeket. Azonban nem mindenki tudja saját szervezetének megfelelő diétát összeállítani, összeállíttatni, így a megérzésekre támaszkodunk, ha testsúlyunkat, egészségünket féltjük.

Ahogy az eddigi írásaimban, ismét csak saját tapasztalati véleményt szeretnék közvetíteni, nem egyetemleges igazságot kimondani. Számomra önmagában az „evés” mindig kihívást is jelentett! A 80-90-es években napi 4-8 órát edzettem, amihez 10-12.000 kcal-t vittem be, jelentős részben szénhidrátokból és zsírokból. Amikor a munka miatt visszaesett az edzésidő, az táplálékbevitel mértéke ezzel nem tartott megfelelő lépést, ezzel pedig az évek alatt jelentős súlygyarapodás járt. A versenysúlyom 100 kg körül volt, így 50 évesen döbbenten és iszonyodva meredtem a mérlegre, amikor az 140 kg körüli tömeget mutatott (rólam...). A „megállj” jelzést az ízületek állapota és a súly miatti nehézkes mozgás hozta magával. Az egészségről annyit, hogy heti gyakorisággal fájt a fejem, évente legalább négyszer (oltás ellenére!!) voltam influenzás, ami akár nyáron (!) is elkapott.

Persze ezt megelőzően voltak próbálkozások, fogyókúra néven. Az eredmények megmosolyogtatóak! Néha fogcsikorgatva lement 4-8 kg 10-15 nap alatt, de ez kínkeserves ételmegvonással járt. Az agyam és a lábam örökké a hűtőszekrény felé mozdult... A leadott súly pedig pár nap alatt vissza is jött. Fogyókúra. Önmagában az elnevezés egy véges tevékenységre utal, ami után történhet bármi. Ami szerencsés, hogy csodaszerekben nem hittem, azokat azért kihagytam, a csökkentett kalóriabevitelre esküdtem. Ezt oly sokan tudják már, tartós siker soha nem jár vele.

Elkezdtem azt figyelni tudatosan, hogy mit jelent számomra az EVÉS! Ezt elemezve rájöttem, hogy valójában nem az ízekért eszem – mint azt olyan sokan állítják magukról -, hanem a „megszerzés” ösztöne vezet. Amit megeszünk, az már a miénk! Tudom ez furcsa, de ha ténylegesen az ízekért ennénk, akkor igen sokáig forgatnánk a szánkban a finom falatokat. Ezzel szemben szinte mindenki, aki túlsúlyos, habzsolva eszi meg a „megszerzett” ételt. Ebből a szemszögből nézve már találtam változtatási lehetőséget, és első körben az ízekre figyelve kezdtem enni! Ezzel eleve elhúzódott az étkezés, hamarabb telítettség érzetem támadt. Máris csökkent az össz-kalória bevitelem! Majd tudatosan utána néztem annak, igen sok elemzést elolvasva, hogy a különböző tápanyagok bevitele milyen élettani folyamatokat indukál. Ebből már értettem, hogy a gyorsan felszívódó szénhidrátok miért keltik azt az érzetet, hogy még nagy tömegű elfogyasztásukat követően is, egy órán belül ismét éhes vagyok! Az inzulin sokk, ami felfutással csökkenti az éhségérzetet, majd a leszálló ágában hiányként jelent az agynak, ez ismételt éhséget generál.

Ezt tudatosítva teljes mértékben igyekeztem elhagyni a gyors felszívódású szénhidrátokat (liszt, cukor és termékeik), pedig rajongtam a tésztákért, pékáruért, édességekért. Kemény menet volt! Ez ugyanaz a függés, amit más szerekre mondanak, az agyunk tényleg követeli ezt az „élményt”, amit a cukor bevitele jelent számára.

A változás hamar jelentkezett. Szép fokozatosan kezdett lemenni a súlyfelesleg, persze ehhez mozogtam is, hogy ne az izom épüljön le. Átálltam arra az étkezésre, amiben a 70 % fehérje, 20 % zsír és 10 % szénhidrát volt a napi átlag. A kalória bevitel 2.000-3.000 között mozgott, ami nem kevés, de a fenti tápanyag bevitellel másfél év alatt 40 kg ment le!

A legjelentősebb eredmény azonban nem is a súlyleadás volt! A szénhidrát bevitel csökkentésével idővel megszűntek a fejfájások, radikálisan csökkent az ízületi probléma – amihez persze a kollagén is kellett! -, és hat éve (!) nem voltam beteg (influenza)! Igaz lehet, hogy a gyors felszívódású szénhidrátok a szervezetünk gyulladási folyamataiban is közrejátszanak.

A következő cikkben ezt szeretném elemezni.


 

 


 

Tovább
0

Zselatin külső alkalmazása? Hatásos?



Előző cikkemben a kollagén (zselatin) belső alkalmazását méltattam. Mivel igen sok helyen olvastam arról, hogy ezt az anyagot érdemes pakolásként is használni, így most ezt a témát járnám körül. Szükséges egy kis tudományosabb megközelítés is, mert ez igazolhatja az állításokat, következtetéseket.

A porc felépítése:

Egyedi sejtekből  (kondrocita) és az azt körülvevő alapállományból áll. Kívülről ereket és idegeket tartalmazó, tömött rostos kötőszövetből álló hártya veszi körül; magában a porcban nincsenek idegek, illetve vér- vagy nyirokerek, ezért anyagcseréje lassú. Nem annyira kemény és merev, mint a csont, de rugalmatlanabb, mint az izom. Szövetét jelentős részben a kollagén fehérje építi fel. A porc a csontvégek felől képes felépülni, azokból az aminosavakból, amelyek a kollagént alkotják. Ezek közül a legjelentősebb, sőt specifikusnak mondható, a glicin és a prolin (45-54 %).

A kollagén hosszú szénláncú fehérje molekula, ami többnyire szobahőmérsékleten nehezen oldódik. Langyos vízben oldható, az oldat igény szerint adott testfelületre felkenhető.

AZONBAN!:

A zselatin ebben a formában képtelen felszívódni, még abban az esetben sem, ha dunsztolják a fedett részt. Kellemes érzetet ad az ízületnek a meleg zselatin oldat, javulásként csupán ezt érezhetjük. De feltételezzük, hogy a kollagén esetleg felszívódik az adott területen, de mivel a porcban az említettek szerit nincsenek erek, így beépülése nem történik meg. Ez csak a szervezetbe bevitt specifikus aminosavakkal lehetséges, amelyekből szervezetünk felépíti a számára szükséges kollagén típusokat. Így javasolt étkezéssel, táplálékkiegészítőkkel bevinni a szükséges aminosavakat.

Kiváló kollagén források a sertésbőr, porcos-csontos-”cupákos” részek, csirkeláb. A csirkelábból főzött leves különleges értéket jelent a kínai konyhában, fiatalító szerepet tulajdonítanak neki. Ezt természetesen a kollagén biztosítja.

Van azért egy testfelület, ahol a zselatinos pakolás időleges és gyors hatással mutat változást. Az alacsony bloom számú zselatinból – nagyon fontos a megfelelő tisztaság! - készített arcpakolás látványos, bár csak rövid hatású eredményt hozhat. Segít a vízvisszatartásban, ez feszesíti, simábbá teszi a bőrt. Tartós ránctalanítást azonban nem remélhetünk tőle.

Azt azonban érdemes leszögezni, hogy a fájdalmas ízületek nem csak azt jelzik, hogy sérült, leépült az ízülete, hanem gyakran utal gyulladási folyamatokra. A gyulladások még sérülékenyebbé teszik az ízületet, így a fájdalomcsillapítók használatával csak azt érjük el, hogy a bátrabb (fájdalom mentesített) mozgással még jobban koptatjuk. Az előbb említett pakolás, hogyha gyulladáscsökkentő hatóanyagokat tartalmaznak, jól felszívódó formában, úgy használatuk kiemelten javasolt. Sokat segíthetnek a gyógyiszapos pakolások, amelyek többféle kiszerelésben elérhetők, vagy kiválóak az egyedi gyógyszertári készítmények (pakolások).

Következő cikkemben a gyorsan felszívódó szénhidrátok gyulladásfokozó hatását szeretném bemutatni.

 

Tovább
0
«
12

myhealth

blogavatar

Sok év tapasztalása, amely során értek mélypontok, de mindig felcsillant a lehetőség a kilábalásra. Emlékek, javaslatok, gondolatok másoknak, ha úgy érzik, képesek lehetnek változtatni érdemben az életükön.

Utolsó kommentek