Valójában az utóbbi időben egy 100 km-es vonatkozásban megkedveltem a vasutat. Igazság szerint – ha pontos – sokkal gyorsabb és kényelmesebb, mint autóval felvergődni Budapestre. Nem kell araszolni a városban, parkolóhelyet keresni (fizetni!), és a BKK révén bárhova odaérek pillanatok alatt (bár a hármas metró nem túl hűvös így nyáron…).

A vonatjegyet is igen nagy kényelemmel, az interneten veszem meg, így ráadásul 10 % kedvezményt is kapok. Bár a vásárlás lépcsőfokai kissé körülményesek, de még mindig ezerszer jobb, mint sorban állni a jegypénztár, vagy az automata előtt. Nyomtatni nem kell, a letöltött jegy QR kódja bemutatható az okostelefonnal a kalauznak.

100 km. A késés nem gyakori, mégis előfordul. Tegnap azonban ilyen távon is sikerült jelentős csúszást elérni, a célállomásra 22 perc késéssel ért be a szerelvény. Ez sok! Sok, olyan szempontból, hogy többen, akik valami csatlakozást szeretnének elérni, arról például lekésnek.

A késés oka bármi lehet, de többnyire az elavult rendszer hibájából adódik – meghibásodások. Mit tesz a MÁV, hogy a saját tehetetlenségének (késés) elismerésével kompenzálja az utasokat? Effektív semmit! Van egy „üzletszabályzat”, amit az alábbiakban bemásolok. A lényege, hogy 30-120 perces késés esetén a jegy árának 25 %-a jár vissza, de csak akkor, ha a visszatérítés összege eléri az 1.000 Ft-ot. Mi van? És tegyük hozzá, hogy ez a visszatérítés igényelendő, az ügyfélszolgálat felkeresésével, sorban állással, jegyzőkönyvvel. Mi van? Ráadásul ez a lehetőség csak 300 helyen áll rendelkezésre országosan.

Szóval pofára esett az utas a MÁV bénaságai miatt, majd ezt követően még akár egy órát is áldozzon az idejéből (a késést követően!), hogy a jegyár egy részét visszakapja… Nonszensz és nevetséges (kínosan!!!!!).

AZONBAN!:

Egy lehetőség. Van az Elvira, ami percre pontosan követi és nyilvántartja a vonatjáratok „mozgását”. Ezen a felületen lehet például belépni a jegyvásárlási felületre is. Így egy kis software módosítással megoldható lenne, hogy aki online vette a jegyét, és a vonata késett, az azonnal (!!!) visszatérítést kapjon a bankszámlájára. Nem 30-120 perc után, hanem minden perc súlyozásával, és ha a késés eléri a valós menetidő teljes idejét, akkor a teljes (!) jegyár kerüljön visszafizetésre!

A MÁV a késés estére szóló jegyár visszatérítést saját üzletszabályzatában szabályozza. Magyarán nem kell törvényt módosítani, csupán utasbarát viselkedést tanúsítani, ami jelzés értékű lehet.

2018-ban 22,6 millió forintnyi kártérítést fizetett ki utasainak a MÁV-START Zrt. késések miatt. A jegyár-bevétel pedig 2018-ban elérte a 49 milliárd forintot. Ennek alapján a kifizetett késésből adódó visszatérítés a teljes bevétel 0,05 %-a! Ez a tényleges késések vonatkozásában egyenlő a nullával. Magyarán a MÁV a monopol helyzetéből adódóan könnyedén siklik át a felelősségvállalás mezsgyéjén. Ez miért lehet így? Az online háttér abszolút képes lenne biztosítani, hogy ez a FELELŐSSÉG visszatérítést (!) biztosítson az utasnak, anélkül, hogy bármi további lépést kellene tenni! Jelenleg folyamatosan hirdetik az online jegyvásárlást minden média felületen (mennyiért?). Nem lehetne ezt azzal feldobni, hogy egy ilyen felelősség-vállalást is beépítenek az utasok érdekében a rendszerbe? Még minimális programozói ismerettel is sejthető, hogy ez nem lenne túl bonyolult dolog a mai világban. Kérdés: Mi az akadálya, hogy egy ilyen (előzékeny és felelősségteljes) lépést tegyen a MÁV?


És a jegyár (késés) visszatérítésre vonatkozó üzletszabályzat:

A meghirdetett Üzletszabályzatunk III. Fejezet, 1.3.1. pontja alapján a belföldi forgalomban közlekedő feláras vonatok vasúthibára visszavezethető késése esetén, az Utas átalány-kártérítésre jogosult a menetjegyen feltüntetett indulási állomás és célállomás között, amelynek mértéke:

- 30 -119 perc késés esetén a menetjegy árának 25%-a

- 120 perc vagy annál nagyobb késés esetén a menetjegy árának 50%-a.

Az átalány-kártérítés számításának alapja a menetjegy árának a késett vonatra eső része, menettérti útra kiadott menetjegy esetén a menettérti jegy árának azon útra (oda vagy vissza) eső része, amely út során az Utas a késést elszenvedte.

Belföldi forgalomban a bérlettel vagy bérlet jellegű más jeggyel, igazolvánnyal történő utazás esetén az átalány-kártérítés alapja az ugyanazon viszonylatra érvényes teljesárú egy útra szóló menetjegy ára, tanuló bérlet esetén az ugyanazon viszonylatra érvényes 90%-os mérséklésű egy útra érvényes menetjegy ára.

Nem kérhető kártérítés, ha az Utas nem rendelkezett menetjeggyel és pót-és helyjeggyel, pótjeggyel, vagy helyjeggyel.

Az állomási pénztárainknál egyéb feltételek függvényében az utazás napjától számított 14 napon belül teljesítjük a kifizetéseket, ezt követően az átalány-kártérítési igényt az Ügyfélszolgálathoz kell benyújtani.

Ha az átalány-kártérítés számított összege nem haladja meg az 1000 Ft-ot, azt a vasúti társaság nem fizeti ki. Ugyanazon utas több, egyenként 1000 Ft-ot meg nem haladó kártérítését a vasúti társaság kifizeti, amint összegük meghaladja az 1000 Ft-ot.